Lütfen bekleyin..

FATİH YOKUŞ

ORUÇ VE KADINLAR 2

27 Mayıs 2018, 17:43 - Okunma: 1375

Kadınların doğum ve sonrası ibadetlerini nasıl yapacakları konusunda fıkıh kitapları detaylı bilgiler vermiş ben de sizinle bir kısmını paylaşmak istedim.

Hanefilerle Şafiilere göre lohusluk (nifas)’ın tarifi: Nifas; doğum akabinde gelen kandır. Doğum esnasında çocuk ile birlikte veya doğum öncesi çıkan kan ise bozuk bir kandır veya istihazedir. İstihaze demek, hayız ve nifas dışında herhangi bir sebepten dolayı gelen kana denir ki bu durumdaki kadınlar cünüp olmaz ve tüm ibadetlerini yapmak zorundalar.

Nifasın asgari, azami ve çoğunlukla kabul edilen süreleri vardır.

Şafii mezhebine göre nifasın(lohusalığın) asgari (en az) süresi bir lahza, yani bir defa kan gelmesidir. Diğer mezheplerde asgari sürenin her hangi bir zaman sınırlaması yoktur. Şafii mezhebiyle aynıdır.

Kadın doğum yapmakla birlikte kan görmeye bilir. Rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem döneminde bir kadın doğum yapmış ve nifas kanı görmemiş bu sebeple o kadına “zatu’l-cufuf” adı verilmiştir.

Şafii mezhebine göre lohusluk müddetinin çoğunlukla rastlanılan süresi kırk gün ve gecedir.

Maliki ve Şafii mezhebine göre azamı lohusluk hali altmış gündür.  Hanefi ve Hanbeli mezheplerine göre bu süre kırk gündür. Bundan fazla görülen kan istihaze kanıdır. Ümmü  Selemi: “Lohusa kadın, Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem döneminde kırk gün kırk gece beklerdi. (ebu Davut, Tirmizi, İbnu Macce ve İmaam Ahmed)

Hayız ve nifas kanı kesildikten sonra gusletmek gerekir. “Sana (kadınların) hayız halinden sorarlar. De ki: “O bir ezadır. Hayızlıyken kadınlar(la cinsi münasebet)’dan sakının ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendiler mi, o zaman Allah’ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın” (Bakara 222)

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem, Fatıma binti Hubeyşe: “Hayızlı olduğun zaman namazını bırak! Kesildiği zaman da kanını yıka ve namazını kıl.” (keşşefuu’l-Kınai l, 228)

Kadın hayızlı olmakla buluğ yaşına girmiş olur ve şer’i mükellefiyetlere ehil olur. Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: “Allah ay başı görecek çağa gelmiş kadının namazını ancak baş örtüsüyle kabul eder.

Hayız ve Lohusalık sebebiyle haram olan şeyler:

1- Şafii ve Hanbelî mezhebine göre guslederek veya abdest alarak taharet etmek yasaktır.  Çünkü aybaşı ve lohusluk, taharetti icap ettiren bir durumdur. Tahareti icap ettiren bir hal ise (var olduğu surece), taharetin sıhatına manidir. Kirden temizlenmesi, ihrama veya Mekke’ye girmek ve buna benzer sebeplerle gusletmek caizdir.”

2-Hayız ve nifas olan kadına namaz kılmak haramdır. Kılmadığı namazı kaza etmediği gibi herhangi mesuliyeti de yoktur. Hz. Aişe (ra) annemizden rivayet edilen bir hadiste “Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem döneminde ay başı olurduk da orucu kaza etmemiz emredildiği halde, namazı kaza etmemiz emredilmezdi.” (imam Amed. Kut. Site)

Adet gören kadının namaz kaza etemsi haramdır. Şafiilerce mutemet görüşe göre ise mekruhtur. Böyle bir namaz, mutlak nafile olmak üzere mun’akit olursa da bunun herhangi bir sevabı yoktur.

3- Aybaşı veya nifaslı olan kadının oruç tutması haramdır. Sıhhatine de mani olur. Orucun kazası, aybaşı veya lohuslu kadından sakıt olmaz. Her ikisi namazı değil orucu kaza etmelidirler.

4-Kabe’yi tavaf yapamazlar. Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem, Hz. Aişe(ra)ye şöyle demiştir. “Aybaşı olduğun zaman haccedenlerin yaptığını yap! Şu kadar var ki, temizleninceye kadar Beytullahı tavaf etem.” (Buhari, Müslim)

5- Kur’an-i Kerim okumak, Mushaf’a dokunmak ve taşımak. “Ona ancak temizlenmiş olanlar dokunur” (vakia suresi 79 ayet) Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: “Ay başı olanda cünüp olan da Kur’an’dan herhangi bir şey okumaz. Şafii mezhebi, suya batması, yanması, necasete balaşması veya kafirin eline düşmesi halini istisna tutmuşlardır. Ancak zikir, dua ve kelim-i şahadet getirebilir.

6- Mescide girmek, orada durmak ve mescitte itikafa girmek yasaktır. Şafii ve Hambeliler, ay başı ve lohuslu olanın mescidi pisletmeyeceğinden emin olması halinde, mescidten geçmesi caizdir.

7-Ulemanın ittifakı ile arada bir hail bulunsa dahi cinsi ilişki (cima) ve Hanbelilerin dışındaki diğer mezheplere göre göbek ile diz kapağı arasından faydalanmak da yasaktır.

Şafii ve Malikilere göre, ay başı ve nıfaslı olan kadın ile ilişkiyi kurmanın ve diz kapağı ile göbek arasındaki bölgeden faydalanmanın haramlığı gusledinceye kadardır, yani teyemmüm ile değil su ile taharet edinceye kadardır. Ancak suyun bulunmaması veya kullanılmasından aciz olması bunun dışındadır.

Devam edecek

Selam ve dua ile

  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları
2 gün önce
10 gün önce
18 gün önce
21 gün önce
25 gün önce
29 gün önce
35 gün önce
38 gün önce
43 gün önce
47 gün önce
53 gün önce
54 gün önce
58 gün önce
61 gün önce
71 gün önce
77 gün önce
86 gün önce
92 gün önce
100 gün önce
113 gün önce
122 gün önce
127 gün önce
128 gün önce
135 gün önce
151 gün önce
154 gün önce
155 gün önce
161 gün önce
163 gün önce
172 gün önce
182 gün önce
187 gün önce
193 gün önce
196 gün önce
199 gün önce
204 gün önce
207 gün önce
210 gün önce
212 gün önce
219 gün önce
221 gün önce
221 gün önce
224 gün önce
225 gün önce
228 gün önce
231 gün önce
234 gün önce
235 gün önce
238 gün önce
239 gün önce
241 gün önce
241 gün önce
245 gün önce
245 gün önce
246 gün önce
248 gün önce
253 gün önce
259 gün önce
263 gün önce
268 gün önce
272 gün önce
281 gün önce
282 gün önce
287 gün önce
291 gün önce
294 gün önce
296 gün önce
303 gün önce
310 gün önce
314 gün önce
323 gün önce
324 gün önce
328 gün önce
329 gün önce
332 gün önce
338 gün önce
345 gün önce
347 gün önce
349 gün önce
352 gün önce
353 gün önce
358 gün önce
367 gün önce
370 gün önce
378 gün önce
387 gün önce
399 gün önce
415 gün önce
424 gün önce
441 gün önce
BELEDİYE ÇALIŞMALARINDAN MEMNUN MUSUNUZ?

sanalbasin.com üyesidir

bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=