Lütfen bekleyin..

FATİH YOKUŞ

FİTİR SADAKASI

04 Haziran 2018, 17:22 - Okunma: 1210

Ramazan ay’ında merak edilen konulardan biride Fitre miktarıdır.

Hicretin ikinci senesinde, Ramazan orucunun farz olduğu yılda zekâttan önce meşru kılınmış farz olan ve mali bir ibadettir.

Bu ibadetin yerine getirirken dikkat etmemiz gereken hususları güvenilir kaynaklardan sizlerle paylaşmadan önce bir hususu paylaşmak istedim.

Ancak birçoğumuz Fitre miktarı ne kadar ve kimlere verilmesi gerekir konusu diyanetin vereceği kararı bekler ve ona göre davranırız.

Ülkemizde din hizmetlerini doğru, tarafsız ve etkin biçimde yerine getirilmesi ve halka anlatılması, ibadet yerlerini yönetme ve denetleme görevi verilen bu kurum, siyasetten uzak ve tüm vatandaşlara eşit mesafede olması gerektiğidir.

Kanunlarda bu konuda açık hükümler bulunmasına rağmen, maalesef son dönemlerde (DİB. Camiasından özür dileyerek) bazı personelin durumdan vazife çıkararak siyasete bulaşması, özellikle Cuma Namaz hutbe ve vaizlerinde siyasi bir partinin arka bahçesi imiş gibi davranması bu kurumun varlığını tartışılır hale getirmiştir.

Yine bir kısım özellikle (dürüst olanlardan özür dileyerek) merkez teşkilatı, Müftü, vaiz ve fetva makamında olan kişilerin toplumun her kesiminden kopuk olmaları nedeniyle verdikleri karar ve fetvaları toplum tarafından tartışılır, sorgulanır ve bazen kabul görülmez olmuştur.

Tartışma konusu olan bu konulardan biride her sene belirlenen fitre miktarıdır. Fıkıh kitaplarında miktarı ve cinsi belli ancak fiyatlanması zamana bağlı olan bu miktar DİB. Tarafında her sene belirlemekte ve camiler ve diğer vasıtalarla halka duyurulmaktadır.

Bu sene 19 tl olarak belirlediği bu miktar kafa karışıklığı meydana getirmekte, neye göre bunu belirlediği konusu sorgulanır hale getirmektedir.

Fıkıh kitaplarında: Buğday, arpa, hurma, kuru üzüm olarak sayılır (ileride detaylı biçimde izah edilecek)

O zaman DİB şu soruyu sormak gerekir,

Bu miktar yani 19 TL neye göre belirlemiş?

Kişinin bir öğün yemeğine göre belirlemişse, DİB.

Toplumdan ne kadar kopuk olduğunun en bariz örneğidir. Çünkü birçok il veya normal bir lokantada orta sınıf İnsanın bir öğünü 13- 15 TL arası rahatlıkla yiye bildiğidir.

Hatta bazen daha ucuz olduğudur.

O zaman orta sınıf Müslümanların bir öğün yemeğini değil de 19 tl kimlerin bir öğünü baz alınmış?

Kişi durumuna göre elbette bu miktardan fazlasını verebilir ve sevabını kazanır. DİB. Dikkat edilmesi gereken ise orta direk dediğimiz normal geçimi olan vatandaşların verebileceği miktarı belirlemesidir.

İbni Ömer (ra): “Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem Ramazan’da fitreyi zekatı hurmadan bir sa’, arpadan bir sa’ olmak üzere Müslüman olan hür, köle yahut kadınlara farz kılmıştır.” ((nelü’l Evtar.lV 179)

İbni Abbas (ra) “Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem oruçluları lüzumsuz ve çirkin sözlerden temizlemek ve yoksullara yiyecek sağlamak için farz kılınmıştır.

Fitreyi kim namazdan önce öderse, bu makbul bir zekat kim namazdan sora öderse, her hangi bir sadakadır.

Fitre, hür ve gücü yeten her Müslüman’a vacip (farz) bir ibadettir.

Hanefi mezhebi: Hür, Müslüman, küçük, büyük erkek ve kadın, akıllı veya beli kimseller nisap miktarı mala sahip iseler fitre vermekle yükümlüdürler. (el_ Kitab ma’a’l-Lübab, l 159)

Küçükleri babaları, bulunmuyorsa dedeleri fitrelerini vermeleri gerekir.

Cumhura göre: Fitre hür, küçük, büyük, erkek, kadın ve Müslüman olan herkese vaciptir. ( eş-Şerhul Kebir) şafi mezhebinin görüşü de bu doğrultudadır.

Hanefi mezhebi: Fitre, bayramın birinci günü sabah vaktinin girmesiyle vacip olur. Bayram günü fecir doğmadan önce doğan çocuğa da vaciptir.

Ramazan Ayı girdikten sonra fitrenin vacip olan vaktinden önce verilmesi caizdir.

Şafi mezhebine göre: Ramazan Ayı başında fitre vermek caizdir. Ödeme vaktinin sonu, bayram günü güneşin batma zamanıdır.

En faziletlisi, bayram günü bayram namazına çıkmadan önce verilmesidir.

Ancak o zaman içinde fitreyi vereceğimiz müstahakları bulma sıkıntısı varsa daha önce vermek daha iyi olanıdır.

Bayram namazından sonraya bırakılmaması gerekir.

Özürsüz olarak bayram gününden sonraya tehir edilmesi haramdır.

Özür: Kişinin malının yanında bulunmaması veya fıtreyi hak eden kişilerin uzakta olmaları vs. lerdir.

Devam edecek

Selam ve dua ile

  • Bu haberi paylaşın:
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları
2 gün önce
10 gün önce
18 gün önce
21 gün önce
25 gün önce
29 gün önce
35 gün önce
38 gün önce
43 gün önce
47 gün önce
53 gün önce
54 gün önce
58 gün önce
61 gün önce
71 gün önce
77 gün önce
86 gün önce
92 gün önce
100 gün önce
113 gün önce
122 gün önce
127 gün önce
128 gün önce
135 gün önce
151 gün önce
154 gün önce
155 gün önce
161 gün önce
164 gün önce
172 gün önce
182 gün önce
187 gün önce
193 gün önce
196 gün önce
199 gün önce
204 gün önce
207 gün önce
210 gün önce
212 gün önce
219 gün önce
221 gün önce
221 gün önce
224 gün önce
226 gün önce
231 gün önce
234 gün önce
235 gün önce
236 gün önce
238 gün önce
239 gün önce
241 gün önce
241 gün önce
245 gün önce
245 gün önce
246 gün önce
248 gün önce
253 gün önce
259 gün önce
263 gün önce
268 gün önce
272 gün önce
281 gün önce
282 gün önce
287 gün önce
291 gün önce
294 gün önce
296 gün önce
303 gün önce
310 gün önce
314 gün önce
323 gün önce
324 gün önce
328 gün önce
329 gün önce
332 gün önce
338 gün önce
345 gün önce
347 gün önce
349 gün önce
352 gün önce
353 gün önce
358 gün önce
367 gün önce
370 gün önce
378 gün önce
387 gün önce
399 gün önce
415 gün önce
424 gün önce
441 gün önce
BELEDİYE ÇALIŞMALARINDAN MEMNUN MUSUNUZ?

sanalbasin.com üyesidir

bmV0aGFiZXJ5YXppbGltaS5jb20=